BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

31 August 2012

Erti Cinta & Perkahwinan


Assalamualaikum or hello to whoever is reading this 


hai semua .....
tengah buat pa tu ? meh sini! meh sini! kita kongsi2 ilmu yg sangat2 lah bermanfaat sehh! k. stop!
focus ! focus! huhuu~ tajuk kali nii saya nk kongsikan tentang...

Erti Cinta Dan Perkahwinan

Suatu pagi yang dingin, terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah dan pelajarnya...

Pelajar: Guru, apakah erti cinta? Bagaimanakah saya boleh mendapatkannya?

Guru: Ada sebuah ladang gandum yang luas didepan sana ,berjalanlah kamu dan jangan sesekali kamu berundur. kemudian ambillah satu ranting. Sekiranya kamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkan, ertinya kamu telah menemui cinta.

Pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong.

Guru bertanya: Mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun...?

Pelajar menjawab: Saya hanya terpaksa memilih satu ranting saja dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur kebelakang semula. Sebenarnya saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan tapi saya tak tahu apakah yang akan menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu lalu saya dapati tidak ada lagi ranting yang paling menakjubkan selain daripada yang saya lihat tadi. jadi saya tidak mengambil sebatang pun akhirnya.

Gurunya menjawab: Ya, itu lah CINTA...

http://3.bp.blogspot.com/-xOCvxwPkf6Q/UEBHXFbo2uI/AAAAAAAAAME/yYSykyDmsX4/s1600/319811_329452150441345_221941281192433_872779_1156006639_n.jpg
Di hari lainnya pula pelajar tersebut bertanya kepada gurunya, apa itu perkahwinan...

http://1.bp.blogspot.com/-jshZsQFJBik/UEBJ0LatjgI/AAAAAAAAAMc/UtWdjaATqUg/s1600/islam+(18).jpg

Guru: Ada hutan yang subur didepan sana. Berjalanlah kamu. Tetapi janganlah kamu sesekali mengundur kebelakang. Tebanglah sepohon pokok saja dan tebanglah jika kamu merasakan bahawa pohon tersebut adalah yang paling cantik, segar dan tinggi kerana kamu telah menemukan apa itu perkahwinan.

Pelajar tersebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia datang semula dengan membawa sepohon kayu, walaupun pohon tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pada pandangan guru tersebut.

Maka gurunya pun bertanya: Mengapa kamu memotong pohon seperti ini?

Pelajar itu menjawab: sebab berdasarkan pengalaman ku sebelum ini, aku hanya berjalan separuh daripada hutan tersebut dan aku takut akan kembali dengan tangan kosong. Jadi saya mengambil kesempatan menebang pohon ini lalu dibawa kesini. Pada pandangan saya ianya adalah pohon yang terbaik buat saya. Saya tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya..

Maka guru itu menjawab: Itulah perkahwinan..

Kesimpulannya, usahlah terlalu memilih cinta, ditakuti anda akan terlepasnya, dan janganlah terlalu memilih jodoh, terimalah pasangan anda dengan seadanya. Tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini.

 Setiap insan pasti ada kelebihan dan kekurangannya :)


Terima Kasih Sudi Baca Entry ini -.-'

16 August 2012

‎13 Tips Perkahwinan

Assalamualaikum or hello to whoever is reading this 


13 Tips Perkahwinan Daripada Ustaz Azhar Idrus . wah ! entri kali ni cerita sal kahwin kahwin noo..nak kahwin ke ? hehe . tak lah . saje je ni .  kot kot untuk persiapan haha. *tak... just nak kongsikan ilmu dar Ustaz Azhar Idrus . Hope ccgt korang yang baca ni ambil renungkan and amalkan . sehmen ! hehe . k. lah jom sama sama kita baca .

http://3.bp.blogspot.com/-P0Rusf6QbLo/UIaBcH5rlcI/AAAAAAAAAlM/ubTTRyipW-w/s1600/nikah.jpeg

 1. KETIKA MENCARI CALON :  
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR :  
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.


3. KETIKA AKAD NIKAH :  
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.


4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN :  
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.


5. KETIKA MALAM PERTAMA : 
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.


6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA : 
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.


7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG : 
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justeru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK : 
Cintailah isteri atau suami anda 100%


9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK : 
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.


10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM : 
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri. 


11. KETIKA EKONOMI BERKEMBANG : 
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.


12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI : 
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.


13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI :  
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.



Terima Kasih Sudi Baca Entry ini -.-'

08 August 2012

Pengertian Solehah




 
Apakah itu Qanitah?

'Qunut' adalah ketaatan yang dilandasi kemahuan, konsentrasi, kesukaan, dan kesenangan. Bukan kerana terpaksa, dipaksa, kesal ataupun bodoh. Sebelum nikah, perempuan itu wajib taat pada kedua ibu bapanya dan menghormati guru (selain perkara maksiat). Selepas nikah, wajib taat pada sang suami. Langsung tidak wajib taat dan patuh pada sang kekasih yang belum dinikahi.

Ok, kenapa al-Quran menggunakan kata Qanitah dan bukan Ta'ia'ah walaupun kedua-duanya maksud sama iaitu taat?

Jawapan: Kerana Qanitah mengandungi makna kejiwaan, memiliki bayangan perasaan yang menyenangkan dan menyejukkan. Keadaan sebegini lebih memungkinkan bagi wujudnya ketenangan, kasih sayang, saling menutup dan menjaga, antara suami isteri dan anak-anak, tarbiyah famili dalam suasana indah.

Apakah itu Hafizah?

Ini mudah kita faham. Yakni wanita yang jaga diri, maruah sendiri, suami, jaga aib dan air muka suami. Jaga kehormatan diri, suami dan famili. InsyaAllah, mereka yang betul-betul jaga, Allah dah janjikan jagaanNya dan pertolonganNya pula.


Macam mana nak dapat wanita Qanitah dan Hafizah ni?

Saya tak tahu. Al-Dua' Silahul Mu'min. Doa itu senjata orang beriman. Doalah. Semestinya wanita dua ciri ini tersembunyi dalam hiruk pikuk masyarakat penuh dosa. Satu dalam seribu. Bergemerlap dalam gelap.

Sumber : Rusydee Artz

Terima Kasih Sudi Baca Entry ni tau  -.-'