BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

28 May 2013

Rezeki belum menyebelahiku




My uncle Talib says,
Lang, kau tahu kenapa ujian ni terjadi pada dirimu, Sebab rezeki belum menyebelahimu,
So, kesimpulan dan moral di situ kita kena sabar, Mungkin kawan kawan mu semua itu dah sampai rezeki mereka Dan mungkin juga, rezeki yang akan menyapamu lebih baik dari yang ini. Jangan nanes ek ? Sabar jer lah yer

Bila dengar nasihat itu, rasa diri ini seperti begitu kecil dan kerdil
Aku tahu, ini adalah ujian dari Dia, ujian yang harus aku lalui,
Ujian melalui rezeki yang belum menyebelahi
Aku sedar mereka yang dapat itu adalah
 "kerana rezeki mereka sudah sampai"


Namun apakan daya, aku hanya insan biasa yang punya rasa kecewa dan rasa gembira, Tapi aku juga mesti redha dari satu ketentuanNya, Dan tawakkal di setiap ujian seterusnya, Moga Allah beri kan ku ketabahan yang begitu tajam, yang boleh buat aku jadi kuat untuk hadapi semua ujian dariNya
"Amin"


“Barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan (keperluannya) .” Surah at-Thalaq : ayat 3

“Katakanlah: “Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan menyempitkan (siapa yang dikehendakiNya)”. Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia lah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.”. Surah Saba’ : ayat 39 

“Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras.” Surah Ibrahim : ayat 7

“Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki, ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang.” (Riwayat Ahmad, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r.a.)


P/s : Tetapkanlah dalam hatimu dengan kesabaran, walau apapun yg menimpa hidup ini. Hanya Allah yg mengetahui rahsia disebalik sesuatu yg terjadi dan redhalah di setiap ketentuan yang Dia beri :)


1 people yang sweet:

Siti fironika said...

insyAllah..rezeki ada d mana2.. >>> http://firohar.blogspot.com/